Lärarna Michael Kellner och Markus Josefsson tillsammans med eleverna Muhammad Qambari och Muhammad Heydari som studerar industriteknik på vuxenutbildningen i Tranemo. Foto Peder Persson.
– Industritekniska programmet är anpassat efter arbetsmarknadens behov och ger elever kunskap som ska göra dem mer eftertraktade på arbetsmarknaden. Idag har vi tio elever som läser svarv, fräs och svets i 37 veckor, säger Markus Josefsson och Michael Kellner som är ansvariga lärare för vuxenutbildningens industritekniska program i Tranemo.
– Varje ny klass tar vi med och besöker företag i vår närhet. Eleverna får då tillfälle att presentera och bekanta sig med företagen. Det är viktigt då större del av utbildningen är arbetsplatsförlagt lärande (APL).
– De flesta elever har ingen tidigare erfarenhet av teknik och industri. Så vi lär dem grunderna i maskinhantering och att hantera olika arbetsmoment, viss programuppbyggnad och att få in det tekniska tänket. De får också utbildning i ”Heta arbeten” såsom svets, vinkelslip och de lär sig köra truck och hantera lift.
– Vår strävan är att de ska få arbete med egen försörjning. Vilken typ av arbete är tämligen underordnat. Historiskt vet vi att elever har hamnat inom industrin men också som billackerare, skräddare med mera.
– Vi fick möjlighet att välja mellan omsorg och teknik, säger Muhammad Qambari och Muhammad Heydari som gillar att arbeta med maskiner och tycker att teknik är kul.
När utbildningen är klar vill Muhammad Heydari arbeta vid glasbruket i Limmared och Muhammad Qambari har redan fått besked om anställning som montör i Ulricehamn.
………………………………………………….
Länkar till…